esaniemi0 Meidän kaikkien yhteinen tavoite on onnistunut maahanmuutto. Suomessa lienee n. 5,5 miljoonaa mielipidetä vastaanottokyvystämme, tässä yksi.

Kaikki blogit puheenaiheesta Telakkateollisuus

Totalitarismia odotellessa valmistaudutaanpa muuttamaan merelle

Jos, ja kun suursuvaitsevaisto pääsee totaaliseen valtaan ja näiden avulla "punaviheraatu", kannattaa työtätekevällä ja itse ajattelevalla kansanosalla olla jokin poistumissuunnitelma valmiina. 

Jäänmurtajien myynti Suomesta Yhdysvaltoihin ei onnistu venäläistelakalla

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen vieraili Washingtonissa helmikuun 1. ja 2. päivänä. Vierailullaan hän tapasi Yhdysvaltain kauppaministerin Wilbur Rossin. Kauppaministerien keskusteluissa oli puheena myös Yhdysvaltain jäänmurtajahankinnat, joihin liittyviä päätöksiä kongressi tekee seuraavan kerran todennäköisesti alkavalla viikolla. Edellisen kerran jäänmurtajahanke oli kongressin käsittelyssä viime vuoden syyskuussa, jolloin kongressi sisällytti vuoden 2018 budjettiesitykseen varoja hankintaa varten.

Kuilun reunalta voi nousta

Työttömyys on suurta, aivan liian suurta. Isoja irtisanomisia on paljon, aivan liian paljon. 

Uutta työtä on vähän, aivan liian vähän. Positiivisia uutisia ei ole liikaa, ei koskaan. Silti, niitäkin on. Onneksi.

Olen lyhyen ministeripestini aikana saanut nähdä konkretiaa sekä massairtisanomisesta että merkittävästä työllistämisestä. Microsoftista Meyerin telakalle. Siihen väliin mahtuu paljon. Synkkiä uutisia ei tarvitse hakea, niitä tulee ihan pyytämättäkin. Ne myyvät ja ovat otsikoissa. 

Kannattaako Suomen valtion rakentaa laivoja?

Suomen valtio osti tänään yhdessä saksalaistelakka Meyer Werftin kanssa Turun telakan korealaisten STX Europelta. Kauppaan on pääosin suhtauduttu myönteisesti ja myös minusta on mukava kuulla hyviä uutisia taloudesta, kun Suomen talous on tarponut lamassa vuodesta 2008 lähtien. Meyer Werft saa telakasta 70 prosentin omistusosuuden ja Suomen valtio omistaa loput. Telakan nimeksi tulee Meyer Turku ja tulevaisuudessa valtion on tarkoitus myydä oma osuus pois.

Onhan se hyvä uutinen

Kun perussuomalaiset, yhdessä Vasen ryhmän kanssa jättivät aikanaan eli 8.2 2013 välikysymyksen hallituksen talous-ja elinkeinopolitiikasta, piti tuo kysymys sisällään myös syvän huolen STX:n tulevaisuudesta.

Kysyimme tuolloin mm., että onko hallitus valmis turvaamaan TUI 1 ja TUI 2 -risteilyalusten rahoituksen tarvittaessa esimerkiksi valtion pääomasijoituksella STX Finlandiin?

Mikä erottaa Urpilaisen ja Rinteen + telakkauutisen ajoitus

SDP:n Jutta Urpilaisen ja Antti Rinteen politiikan erottaa  kuusi miljardiluokan risteilyalusta. Asian voi todeta videolta, jossa puheenjohtajaehdokkaat väittelevät STX:n Ranskaan menneestä laivatilauksesta.

Ranskaan meni 20000 laivanrakennustyövuotta Antti Rinteen leiristä. Ranskaan ei mennyt yhtään peruskoulun opettajatyövuotta Jutta Urpilaisen leiristä. Päin vastoin SDP:n tahdosta opettajatyövuosia lisättiin, kun oppivelvollisuutta päätettiin jatkaa vuodella.

TalviAreena

MTV Media ja Porin kaupunki järjesti eduskunnassa TalviAreena, jonka aiheena oli arktinen alue ja Suomi. Areenassa esiintynyt Esko-Juhani Tennilä totesi kuitenkin kriittiseen tapaansa - haukuttuaan myös koko nykyhallituksen - että miksei TalviAreenaa pidetä pohjoisessa, missä edes olisi lunta. Hallitus puolestaan sai arvostelua siitä, että telakkateollisuuteen ei olla panostettu, vaikka meillä on paras tietämys jäämurtajien rakentamisessa. Juuri arktinen ulottuvuus Venäjänkin taholta tarvitsee lähivuosina yli 20 uutta jäänmurtajaa.

 

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä